Powered By Blogger

Sunday, January 13, 2013

Konsep Ritual Sihir Kabaala

1. Lucifer



       Lucifer bermaksud "Pemberi Cahaya" mewakili pemberontakan, mendakwa dirinya Tuhan dan menguasai ilmu, meninggalkan Maha Berkuasa dan mempercayai dalam diri, konsep untuk melarikan diri daripada menurut Perintah Tuhan dan mendakwa alam semesta miliknya untuk dikuasai.

2. Hermeticism



  Hermeticism atau Tradisi Hermetic Barat adalah satu set keyakinan falsafah dan kepercayaan agama atau Gnosis berasaskan keutamaan ke atas penulisan-penulisan. Hellenistic Egyptian dikaitkan dengan Hermes Trismegistus yang merupakan perlambangan penyatuan Tuhan orang Mesir Thoth dengan Greek Hermes. Kepercayaan ini telah banyak mempengaruhi Western Esoteric dan dianggap menjadi amat penting semasa Renaissance.

3. Seperti diatas Begitulah di Bawah


     
    Perkataan ini mengelilingi seluruh bulatan-bulatan sihir dan ia datang dari teks Hermetic. Konsep terlebih dahulu diletakkan dalam The Emerald Tablet of Hermes Trismegistus dalam kata-kata itu, "Apa yang dibawah bersamaan apa yang diatas dan apa yang diatas bersamaan apa yang dibawah untuk menyempurnakan keajaiban Satu Benda.

4. Cosmonogy


    Kisah diceritakan dalam buku pertama Corpus Hermeticum oleh Tuhan Nous kepada Hermes Trismegistus selepas meditasi ia bermula semasa SEMUA mewujudkan elemen-elemen selepas melihat Cosmos dan mencipta satu sama sepertinya (Cosmos kita) daripada unsur bahannya dan jiwa-jiwa dari situ semua menjadi kedua-dua lelaki (Tuhan Bapa) dan Perempuan (Ibu Semesta) memegang janji, melahirkan Nous kedua, pencipta dunia Nous kedua ini mencipta Tujuh kuasa atau dewa (biasanya dilihat sebagai Mercury, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Matahari dan Bulan) untuk beredar dalam peredaran dan mengawal Takdir, keajaiban Satu Benda

5. Masuk ke Kuil Sihir



     Kuil ini disokong oleh empat tiang mewakili empat elemen-elemen dan melambangkan ilmu, kebenarian, kehendak dan berdiam diri dalam kata lain Kabaala Yod-He-Vau-He. Setiap tiang dilletakkan diatas pelapik batu bulat yang dipotong melambangkan ahli sihir selepas menjadi baru kuil ini telah menjadi mahir bagi setiap elemen. Lantai marmer hitam dan putih (Papan Catur) terdiri dari petak-petak yang seimbang menunjukan kesan positif dan negatif elemen-elemen dan dunia Fizikal. Dalam peringkat tinggi derianya adalah kesahihan sfera Jupiter dalam tahap Fizikal, dengan apa yang mesti benar-benar diketahui oleh ahli sihir sebelum dimulakan. Sebelum tempat pemujaan ditutupi dengan permadani yang mana dibagikan dua bagian yang sama menunjukan kesan-kesan postif dan negatif bagi kuasa-kuasa sistem planet dalam dunia Fizikal kita. Ahli sihir juga mesti menguasai ini semua dalam kata lain elektrik dan medan magnetik. Diatas permadani seseorang dapat melihat bulatan sihir mewakili Infiniti dalam kata lain (Alfa dan Omega). Pentagram dilihat dalam bulatan adalah simbol Microcosm dunia kecil yang mesti dibangunkan sepenuhnya oleh ahli sihir (dalam kata lain dia harus serasi dengan Microcosm tersebut) Pentagram dalam Microcosm sementara Macrocosm (dunia besar) biasanya disimbolkan dengan heksagram. Melihat dari bulatan sihir untuk melukis bermakna melambangkan Tuhan dalam kesempurnannya untuk dapat berhubung dengannya ini berlaku paling utama pada ketika ahli sihir sedang berdiri di tengah bulatan sihir dengan tindakan ini hubungan dengan tuhan sedang didemonstrasikan dengan simbol Bulatan digunakan untuk melindungi ahli sihir dari jin. Ahli sihir selalu memakai pakaian berwana ungu dan pada tangan kirinya selalu memegang pedang sihir sebagai lambang kemenangan dan ikatan kepada maha kuasa dari gerak hatinya dicapai melalui akash, tangan kanannya selalu terangkat dan memegang tongkat sakti simbol kekuatan dirinya sepenuhnya kekuatan sebenarnya. Diatas takhta kemasan sebelah ahlli sihir duduk seorang paderi perempuan sebagai mewakili isis memegang buku kebijaksaan pada tangan kirinya dan dua kunci permulaan pada tangan kanannya sebagai simbol kekuatan postif dan negatif. Di hadapan bulatan terdapat tiga anak tangga dihadapan pemujaan ia melambangkan tiga tahap fizikal, astral dan tahap mental. Tempat pemujaan itu disebut simbol kesetiaan. Segitiga yang ada ditempatkan di tengah tempat pemujaan menunjukan tiga dimensi datangnya tuhan atas segalanya dalam prinsip positif dan negatif. Dua kemenyan melambangkan kenyataan bahwa ahli sihir melakasanakan kebangkitan mempenyu kesemua positif atau kebaikan dan semua negatif atau jin jahat berada  di bawah kuasaannya dan dia mampu menjelmakan mereka.
 




No comments:

Post a Comment